بیانیه‌ی هیات داوران نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران

نگاهی ولو به اجمال به مجموع آمار بازدیدکنندگان سایت‌ها و وبلاگ‌های حوزه‌ی موسیقی در ایران و مقایسه آن با شمارگان نشریات مکتوب این عرصه، آشکارکننده نکته مهمی است: جفاکارانه است این میدان فراخ را «مجازی» بنامیم و آن کوچه کم تردد- و البته پراهمیت- را حقیقی؛ حقیقت اصلی اینجاست که به مدد دستاوردهای فن آورانه، برای نخستین بار سپهر عمومی گسترده ای بر فراز حیات موسیقایی ایران شکل گرفته که در آن جوان هنرجوی موسیقی در شهرستانی دور همان اندازه می‌تواند به ایفای نقش بپردازد که شناخته شده‌ترین چهره‌‌های هنری پایتخت. اهمیت موضوع زمانی افزوده می‌شود که در نظر داشته باشیم که این حوزه‌ی همگانی، دیگر نه بر مبنای تک‌گویی، که با تضارب آرا و سلیقه‌ها ساخته می‌شود. این دنیای تنها به اصطلاح «مجازی»، به راستیچهارراهِ پرترددِ آرا وآمال و گرایش‌هاست. آیا این افق گسترده اطلاعات و مباحثات و تمایلات رنگارنگ، به ارتقای حیات موسیقایی ایران یاری خواهد رساند؟ این پرسشی نیست که پاسخ از پیش آماده‌ای داشته باشد؛ فردا از کنش‌های امروز ساخته می‌شود؛ بر این مبنا، هیئت داوران کوشیده با معرفیِِ کوشندگان اثرگذارتر این حوزه، به نوبه خود در غنای هرچه بیشتر فرآیندهای موسیقایی کشور، گامی برداشته باشد. ما داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ، پس از بررسی آثار منفرد رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره و رصد بخشی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی فارسی زبان، پیش از هر چیز اعلام می‌داریم که بررسی‌های صورت گرفته‌ به ویژه در بخش‌های شش گانه به جز وبلاگ و وب‌سایت برگزیده، بیشتر بر محتوای اثر فرستاده شده متمرکز بوده است. علاوه بر این چون در بخش وبلاگ و وبسایت برگزیده روش بررسی بر اساس رصد هیات داوران بوده است غیر ممکن نیست اگر واحدی از چشم ما پنهان ما مانده باشد؛ این موضوع به‌ویژه در مورد وبلاگ‌ها احتمال بیشتری دارد. ما داوران این جشنواره اعلام می‌داریم با وجود اینکه فراوانی فعالان حوزه‌ی مجازی و تعدد دیدگاه‌های موجود در این حوزه بسیار فراتر از حد انتظار ما بود، اما تولیدمحتوا متناسب با آن فراوانی نیست. به بیان دیگر اکنون مولفان و خلاقان در این دنیا بخشی اندک از کل فعالان را تشکیل می‌دهند. بر این اساس کمیته‌ی داوران که با هدف بهبود بخشیدن به روندهای موجود در جهان مجازی موسیقی از طریق برگزیدن برخی نمونه‌های برتر دست به انتخاب از میان آثار فرستاده شده و موجود زده است ذکر چند نکته را ضروری می‌داند: نخست؛ ضمن اذعان به اینکه دنیای مجازی روش‌های مخصوص به خود را دارد و شیوه‌های انتقال اطلاعات در آن هنوز در حال تکمیل شدن است و با در نظر گرفتن این که فضای مجازی با وجود عمر کم تغییرات بسیار سریع و عمیقی را تجربه می‌کند؛ ما معتقدیم که افزایش دانش تخصصی و -در بعضی موراد- عمومی موسیقی به بهبود کیفیت محتوایی یاری زیادی خواهد رساند. دوم؛ با احترام به فضای تجربه‌گرایانه‌ی کنونی در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی توجه فعالان این حوزه را به تعمق در آثار و روش‌های همکاران غیر فارسی زبان و نویسندگان نشریات کاغذی جلب می‌کنیم. چرا که معتقدیم این انتقال تجربیات به توانمندتر شدن کل جریان کمک خواهد رساند. سوم؛ توجه شما را جلب می‌کنیم به این که دنیای موسیقی‌نویسی مجازی که زیرمجموعه‌ای خُرد از نویسندگی در جهان مجازی است، خودش شاکله‌ی خود را تعریف می‌کند. بنابراین هیچ چیز به اندازه‌ی ارزشمندی محتوای ارائه شده و خلاقیت در روش‌های ارائه‌ی آن اعتبارش را افزایش نمی‌دهد. از این گذشته یادآوری می‌کنیم که اگر به اندازه‌ی کافی خلاق باشیم ممکن است حتا روش‌های اعتبار آفرینی جدیدی را هم معرفی کنیم. بدین ترتیب بهتر است بی‌هراس تجربه کنیم و از بازخوردها بیاموزیم و روندها را بهبود ببخشیم. چهارم؛ هر چند امروزه از امکنات بی‌بدیل تعامل در فضای اینترنت برای بهبود محتوا کمتر استفاده می‌شود و تا آنجا که می‌دانیم خوانندگان کمتر رغبتی به مشارکت در مورد محتوای یک مطلب دارند، اما از نظر دور ندارید که متن‌های نوشته شده در فضای مجازی برخلاف نمونه‌های کاغذیشان می‌توانند پویا بوده و براساس نظرات جدید مداوم اصلاح شوند. پنجم، با همه ی رشد فن‌آوری، نقش دانش و آگاهی موسیقایی در ساختار محتوای با ارزش نه تنها کمرنگ نشده است بلکه بررسی‌های ما نشان داد که هر کجا ترکیبی از توانایی‌های فن‌آورانه با دانشی درخور ترکیب شده، لاجرم نتیجه‌ای قابل توجه یافته است. هیات داوران «نخستین جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» ضمن تشکر از همه‌ی شرکت‌کنندگان در جشنواره و سپاس از برگزارکنندگان و حامیان، توجه مسئولان امر را به اهمیت این حوزه از انتشارات جلب کرده و یادآوری می‌کند که موسیقی‌نویسی مجازی امروز دست‌کم از لحاظ کمی برتری انکارناپذیری به نشر سنتی درباره‌ی موسیقی یافته،هر چند به لحاظ کیفی وضعیت را تقریبا برعکس می دانیم، شایسته است که از این پس توجه بیشتری،از طریق به رسمیت شناختن و استفاده‌ی با رعایت حقوق معنوی از دست‌آورد‌های فعالان آن، به این حوزه معطوف شود تا از لحاظ کیفی نیز جایگاهی بهتر بیابد.

هیئت داوران (بر اساس حروف الفبا)  پیمان سلطانی. آروین صداقت‌کیش. حمیدرضا عاطفی .محمدرضا فیاض. سید ابولحسن مختاباد .احمد مطلایی (داور عکس)